Proteste, ritualuri religioase, muncă, socializare… situația de carantină a făcut vizibilă dependența majorității practicilor noastre politice, culturale și religioase de proximitate și interacțiune fizică, față în față…
Cu ocazia asta putem vedea cît de mult depinde imaginarul nostru politic de acțiuni fizice în spații fizice… Pichete, proteste, adunări, blocări, ritualuri, acțiune non-violentă – toate presupun oameni care fac lucruri cu alți oameni în spații fizice – discută, ocupă spații, blochează, pichetează etc.
Retorica tehnocrată a schimbărilor radicale produse de internet trebuie amendată – internetul, rețelele sociale, noile media – toate nu sînt decît apendice și instrumente auxiliare ce servesc mobilizarea politică în spații fizice…
Adică, oricît de stridentă și gălăgioasă ar fi discuția despre instrumentele de mobilizare și organizare on-line, de cele mai multe ori acestea nu sînt decît…instrumente care să ne ajute să ne adunăm și să facem chestii în spațiul fizic… (Internetul politic nu are încă un imaginar pozitiv al său, doar o parte întunecată, aia de supraveghere…)
Încă nu am văzut pe perioada acestei stări de carantină modele de acțiune on-line (petițiile tot nu-s utile decît prin faptul că fac referință la posibilitatea unor scrisori și adresări pe hîrtie) ce ar reuși deopotrivă să captureze imaginația, să fie ”periculoase” pentru putere și să mobilizeze mulți oameni pentru schimbare.
Carantina ne face să chestionăm noțiuni de bază ale vocabularului și imaginarului nostru politic…Ce înseamnă ”comunitate” dacă oamenii nu se pot aduna în spații fizice și stau izolați în fața propriilor dispozitive? Ce mai înseamnă ”adunare” fără ca oamenii să aibă posibilitatea de a se aduna? Ce mai înseamnă ”democrație” dacă instituțiile statului lucrează on-line (de exemplu în Moldova dispozițiile Comisiei pentru Situații Excepționale intră în vigoare…de la momentul publicării lor nu în Monitorul Oficial ci pe pagina de internet a guvernului)? Ce mai înseamnă ”protest” și dreptul la întruniri dacă ni se interzice să ieșim din casă? Ce mai înseamnă ”secretul corespondenței” dacă poșta și-a suspendat activitatea? Ce mai înseamnă participare?
Constatăm că ele depind în mod crucial de interacțiuni fizice, de proximitate, de comunicarea față în față…
Carantina, după cum zic epidemiologii, s-ar putea să fie o prezență de lungă durată (putem aștepta la sigur un nou val de coronavirus în toamnă)…
Asta înseamnă că și restricțiile actuale se pot păstra un termen indefinit…
Ar trebui să reactualizăm și să renovăm imaginarul și repertoriul nostru politic.