Am fost la Atelierul de Dramaturgie al Teatrului Naţional „Mihai Eminescu”. Actorii au citit din „Cartea foametei“, semnată de Larisa Turea, re-apărută anul trecut la „Curtea Veche” (o primă ediţie a cărţii a fost scoasă la începutul anilor 90 la Chişinău).
Lectura a fost bună, chiar dacă, pe alocuri, a ieşit la iveală că actorii nu prea sunt obişnuiţi cu astfel de texte-document. Mai e ceva: anumite bucăţi, cum sunt poveştile personale din cartea Larisei Turea, nu pot fi citite, ci doar povestite. O soluţie mai bună era, poate, ca cititorii-declamatori să înveţe un text-două după care să-l prezinte/povestească/declame/recite/joace în faţa spectatorilor. Foaia ca intermediar şi cititul ca mediu de transmisiune a informaţiei poetice n-au fost alegerea cea mai reuşită. Mă rog, ştiind că actorii Teatrului Naţional fac treaba asta fără a fi remuneraţi, că intrarea a fost liberă, fără plată, eu zic că experimentul a reuşit. Poate că spectacolele-document nici nu e nevoie să fie recitate, ci doar re-citite…
Pentru că cititsem cartea elev fiind, partea cea mai interesantă a serii a fost, pentru mine, partida de discuţii ce a urmat recitalului. Pe alocuri, aceasta lua trăsăturile unui miting, dar patosul a avut rostul lui, reuşind să scoată la iveală câteva din pietrele ce stau de gâtul memoriei naţionale a foametei…
La nivelul memoriei individuale (trăitorii direcţi ai foametei) există un consens aproape deplin asupra motivelor şi semnificaţiei foametei din 1946-1947. Dovadă este similitudinea şi convergenţa naraţiunilor particulare ale evenimentului (majoritatea vorbitorilor au povestit istorii identice, deşi provin din varii zone geografice, istorice, profesionale, culturale). Îmi amintesc că şi bunelul din partea mamei îmi povestea despre vremurile alea, când el, proaspăt demobilizat din Armata Sovietică, s-a reîntors la vatră chiar pe timpul foametei. Îmi mărturisea că mânca ghindă (satele de la Codru au rezistat mai uşor), făină din scoarţă de copaci. Celălalt bunel îmi zicea o poveste asemănătoare. La fel şi bunicii soţiei, deşi ea provine din altă extremă a ţării. Buneii mei (şi ai altora) ştiau şi cine e vinovat de chestia asta, semn că acolo, în underground-ul rural, în memoria colectivă locală, lucrurile sunt cumva clare…
Neclarităţile apar de îndată ce un eveniment precum foametea organizată din 46-47 trece din registrul memoriei individuale (şi locale) în cel al memoriei colective (naţională, oficială). Or, atât la nivelul intelectualilor, cît şi al politicienilor (2 categorii de scribi şi ingineri ai memoriei coelctive) nu există o concordanţă, sau măcar un conses aparent de opinii şi note morale ale tragediei… Unii politicieni zic că foametea se datorează unor înlănţuiri de cauze întâmplătoare ( seceta, apoi nefericita „incompetenţă” a unor funcţionari din aparatul de stat), alţii nu spun nimic ( cum ar fi cei care nu au venit ieri la recital, deşi au fost invitaţi), o a treia categorie e prea „încremenită” în planuri de viitor ca să mai aibă timp pentru trecut…
Pe de altă parte, intelectualii moldoveni calcă acum pe greble…lăsate tot de ei. Literatura moldovenească sovietică nici n-a amintit, în toţi acei 45 ani de dominaţie, de problema foametei. Din contra, epoca cu pricina a fost zugrăvită în culori vii, presărată cu kitsch sămănătorist şi fals entuziasm al primilor kolhoznici (nu e nimic despre foamete în romanele lui I.C. Ciobanu, I. Canna, Ana Lupan, nici în poeziile lui L. Damian, G. Meniuc, E. Bucov, I. Barjanski, P. Cruceniuc şi restul). Chiar dacă plăsmuita realitate proletcultistă nu a reuşit să se substituie trăirilor ale martorilor oculari, ea a reuşit ceva mai mult: să seducă o altă generaţie, cea a mortorilor indirecţi (emigranţii), sau a celor care au venit pe urmă (fiind născuţi după 1947). Acestor generaţii, lipsite fiind de suportul memoriei directe, au căzut rapid în plasa vrăjilor narative ale scribilor moldoveni. Astea sunt greblele, ele trebuie scoase. Va trebui, pe post de genişti, să fie tot cei care au plantat bombele…
Sigur, chestia asta nu e uşoară. Generaţiile care vin sunt tot mai greu ancorabile în trecut, acestea preferând prezentul etern, imediat, sensibil. E greu să-l convingi pe un individ ahtiat de socializare (pierdere de vreme pe internet, localuri) că ar avea nevoie de un up-date (actualizare) a trecutului…
Morţii nu pot fi înviaţi, la fel nici cei care i-au înfometat, dar memoria lor poate fi, în sfârşit, plantată acolo unde trebuie, în vizibilitatea publică. Sămânţa memoriei trebuie sădită în chiar cnetrul oraşului şi mă gândesc că nu avem, în Chişinău, un monument/piatră de comemorare a victimelor foametei, nici o stradă care ar purta numele: Aleea Foametei, Piaţa Foametei. Mă gândesc că nu e un lucru atât de mic, şi nu e un lucru atât de greu. Dacă pentru Grigore Vieru s-a făcut atâta zarvă, de ce nu s-ar face puţină vâlvă pentru ca o stradă din Chişinău să poartă numele tragediei care a omorât vreo 200 mii oameni…
Nu cred că e o soluţie bună lecturarea piesei la sate, în şcoli. EI nu au probleme, EI ştiu. NOI (adică intelectualii) nu ştim, şi eventual, nu vrem să ştim. Problema foametei şi a locului ei în memoria colectivă nu e o problemă individuală a cetăţenilor, ci una de conştiinţă colectivă şi a celor care creează această conştiinţă.
Ca sa nu se creeze confuzii, toponimia ar trebui sa se numeasca fie “Aleea Foametei organizate”, fie “Piata Foametei organizate”, iar aceasta din urma ar putea fi chiar hemiciclul dublu din coasta Teatrului Luceafarul…Piateta de acolo s-ar potrivi de minune invesnicirii memoriei acelui episod cumplit din istoria noastra recenta!
Vladimir B.s last blog post..Excedati de ospitalitate!
Vladimir, lipsesc multe strazi in Chisinau> strada Progromului, a Prostiei, a Foametei, a Kolhozului, a Deportarilor, a Siberiei etc.
ma indoiesc ca vor aparea prea curand, prea bine cunoastem grila de lectura istorica a politicienilor de pe Bac…
am auzit, la acea discutie, si un apel patetic al Ninelei Caranfil de proces penal intentat comunismului, vechea fantoma a intelectualilor moldoveni… nu cred ca se poate face prea mare lucru dupa rezolutia APCE..apoi, nu doar comunistii cu bilet de membru trebuie judecati (multi dintre ei onesti) ci si (mai cu seama) gloata de oportunisti si profitori, colaboratori de buna voie. si cei care au tacut trebuie condamnati (nu judec o parte din scriitorii moldoveni ca ar fi scris poezii despre Lenin si URSS, ci pentru ca nu au scris si ALTCEVA)…in fapt, tre sa judecam jumatate de tara… semn ca vinovatii suntem si noi, si ca cea mai parsiva forma de comunism este cel din noi…iar aci nu ajuta nici un proces judiciar, cel mult unul de constiinta
Cartea Foametei este o incercare de a descrie ce s-a intamplat in 46-47; fenomenul foametei merita mai multa atentie, poate un studiu comparativ al consecintelor foametei in RSSM si RSS Ucraineana.
Dincolo de ghinda si scoarta copacilor, mai socante mi s-au parut marturiile despre cazurile de canibalism.
Este greu de spus daca a incercat sau nu cineva sa scrie in conditiile in care cenzura functiona impecabil. Cu toate acestea dupa venirea lui Hrusciov care a distrus cultul lui Stalin, cred ca o carte despre foamete ar fi putut sa apara.
Descrierile bunicilor mei coincideau cu multe din cele descrise in carte. Tot graul a fost maturat atent de prin case, poduri, ascunzisuri … vecinii se turnau unii pe altii … lenesii, cei fara de carte, betivii s-au bucurat mult cand cei mai avuti, mai harnici au ramas fara mancare.
Ideea cu redenumirea unei strazi este salutabila, doar ca am impresia ca toata chestia cu strazile se transforma intro noua moda … Hai sa numim o strada si s-a rezolvat.
O sectiune la Muzeul de Istorie ar fi poate mai indicata?
IMs last blog post..Țurcan preferatul lui Voronin
Ion, strazile sunt un fel de manual de istorie nationala in aer liber. nu sunt adeptul re-denumirii lor periodice (o data la 2-3 luni/ani), dar cred, anumite evenimente cheie, trebuie bagate in acest manual, altminteri foarte sarac si tendentios… ziceam ca lipsesc din el multe pagini, si e pacat. pentru tineri si generatiile ce vin asta ar putea fi un bun suport de studiu, spre deosebire de manualele scolare rescrise la fiecare noua guvernare…
o sectiune la Muzeul National de Istorie ar fi ok, un nou muzeu ar fi si mai ok…
“Strazile sunt un fel de manual de istorie nationala in aer liber.” Frumos spus. Oare strada Gradinilor sau Florilor ce ne invata despre istorie? :))
Stai sa vezi in SUA ce manual de istorie sunt strazile. IAici strazile sunt doar numerotate si impartite in streets si avenues. Oare care este deosebirea intre 35 si 36 street din New York? :)) Ce fericiti tre sa fie new yorkezii, ei nu prea au grija denumirii strazilor: 1,2,3,4,5,6. E simplu.
strazile neutre din punct de vedere istoric sunt pe la periferii, centrul orasului e intotdeauna politizat…
altfel, militez si eu pentru o numerotare, dar si acolo depinde de unde porneste ea…care va fi strada nr. 1, actualul bulevard Stefan cel Mare si Sfant sau bulevardul Moskova sau strada Serghei Lazo?
Chisinaul nu e NY, si nu poate prelua acea experienta – nici nu se pune problema. Dar toponimia strazilor din Chisinaul actual este multumitoare, caci a fost conceputa la inceputul anilor’1990 de profesionisti, de lingvisti: Eremia, Matcas, Dumeniuc Berejan etc. De aceea, sa rascolim din nou aceasta problema nu este cu cale, nici necesara…In fond, de ce s-ar face? Ce asa mari evenimente s-au petrecut pe teritoriul Chisinaului in ultimii 15 ani?!?
Vladimir B.s last blog post..Cei trei V. si Patriarhul Chiril
Vladimir, nica in ultimii 15 si nica in urmatorii 15 ani
:))))sa nu fim pesimisti!
Vladimir B.s last blog post..‘Mille regrets’